Střední školy v kraji vyučují na dálku online i v klasické papírové podobě

Uzavření škol v souvislosti s pandemií koronaviru postavilo vedení škol, pedagogické sbory i studenty před nové, doposud nepoznané výzvy. Vzdělávací zařízení v Libereckém kraji reagovaly zavedením výuky na dálku online i v papírové podobě. To klade zcela nové nároky na pedagogy i žáky.

„Nad rámec standardní komunikace e-mailem většina škol využívá konkrétní Learning Management System, který umožňuje zadávat samostatnou práci i pracovat se žáky v reálném čase. Výuka pak může probíhat sice podle rozvrhu, ale přesto v domácím prostředí žáků,“ sdělil Petr Tulpa, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti.

Nutnou podmínkou je to, aby měli studenti přístup ke komunikačním technologiím. „Ještě o víkendu na konci jarních prázdnin jsme si udělali u všech žáků průzkum, jaké mají doma prostředky a možnosti – to považujeme za základní bod, od kterého se dále odvíjí koncepce výuky na dálku,“ uvedl Jaroslav Šťastný, ředitel Gymnázia a Střední pedagogické školy Jeronýmova v Liberci. Žáci Střední školy hospodářské a lesnické ve Frýdlantu si mohli vypůjčit školní notebooky.

Poradili si však i tam, kde jsou technologie žákům nedostupné: na Střední odborné škole Jablonecká v Liberci distribuují také materiály v klasické papírové podobě. „Někteří kolegové pro poskytování informací využívají služeb pošty, protože žáci jsou ze vzdálenějších míst, nemají finanční prostředky na dojezd, a proto je potřeba učivo zasílat v listinné podobě. Žáci z dojezdové vzdálenosti, kteří nemají možnost virtuální komunikace, si pro připravené vzdělávací materiály přichází a stejně tak odevzdávají zadané úkoly bezkontaktní formou do schránky umístěné u vjezdu do areálu školy,“ prohlásil ředitel školy Milan Adamec.

Příprava na online výuku ze strany pedagogů je v mnohém náročnější než příprava na výuku klasickou. Učitelé pracují v nových podmínkách, mnohdy s komunikačními nástroji, které dříve vnímali pouze okrajově. Vyhledávají interaktivní vzdělávací materiály, zadávají domácí práci, kontrolují zpětnou vazbu, koordinují online práci ve skupinách a kreativně převádějí své pedagogické dovednosti do online prostředí. I konzultační hodiny a porady pedagogického sboru se přesunuly na internet.

Po překonání počátečních obav a ostychu jsou však ohlasy pozitivní. „Zapojení studentů je obdivuhodné, nyní musím udělat opatření, abychom je množstvím výuky neotrávili,“ řekl ředitel SPŠSE a VOŠ Masarykova Jaroslav Semerád.

Kromě výuky samotné se v počítačovém světě najde místo i na neformální aktivity. „V současné době připravujeme pro studenty online aktivity, které nesouvisí primárně se vzděláváním, ale jsou důležité pro zachování sociálních vazeb mezi učiteli a žáky a žáky mezi sebou: připravujeme sympozium kutilství i diskuzní fóra. Hlavní vychovatelka si zase udělala virtuální vychovatelnu na internátu, kam jsou studenti zvyklí chodit na kus řeči a na kafe,“ popsal zástupce ředitele Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově Jakub Jelínek.

V rámci vzdělávání online učitelé střídají zadávání domácí práce s konzultacemi a výukou v reálném čase. I zde však existují výjimky — celá řada žáků středních škol pomáhá coby dobrovolníci. V takovém případě jsou z online výuky omluveni.

Modely v Lahvích – Emanuel Hoda

Modely v Lahvích – Emanuel Hoda

Pan Emanuel Hoda se zabývá stavbou modelů již mnoho let.
Houskus musicus cameralis 2015

Houskus musicus cameralis 2015

Letošní 10. ročník hudebního festivalu komorní hudby se konal 11.6.2015. Na hrad Housku se sjely soubory z celé České republiky